تاجیکستان "چهارمین کشور جذاب" برای جهانگردان
نوشته شده توسط : swot

مجله می نویسد که تاجیکستان برای جهانگردان "تجربه خوب جهانگردی می‌آموزد و موضعهای زیبا و قله‌های عظیم را پیشکش می‌کند."

مجله جهانگردی "واندیرلاست"، چاپ بریتانیا، تاجیکستان را در میان پنج کشور نخستین در فهرست "بهترین کشورهای نوظهور" در عرصه جهانگردی جا داده است.

تاجیکستان در این فهرست پس از سودان، گرینلند و مغولستان به عنوان چهارمین کشور جذاب برای جهانگردان شناخته شده است.

به نوشتة مجله "واندیرلاست" (Wonderlust)، این کشورها را بر مبنای رأیگیری خوانندگانشان در این فهرست جا داده است.

مجله "واندیرلاست" در یازده مقوله فهرستهایی از ده کشور تهیه کرده است. "بهترین کشور"، "بهترین شهر"، "بهترین کشور نوظهور"، "بهترین شرکت سیّاحی" و یا "بهترین فرودگاه بین‌المللی" در میان این مقوله هاست.

در سال 2012 مقام اول در مقوله "بهترین کشور"-ا این مجله را ژاپون کسب کرده و در مقولة "بهترین شهر" لوانگ-پرابانگ لائوس نخستین شده است.

تاجیکستان در حالی در مقوله "بهترین کشور نوظهور" مقام چهاروم را به خود اختصاص می‌دهد، که مسئولان دولت این کشور پیوسته در باره تلاشهای خود برای بهبودی بخشیدن به وضع جهانگردی در کشور و جلب جهانگردان صحبتها می‌کنند.

سیاووش باباخان اف، مسئول بخش توسعه جهانگردی کمیته جوانان، ورزش و سیاحی تاجیکستان، گفت، که در سال 2011 به تاجیکستان 255 هزار شهروند خارجی وارد شده است.

به گفته وی، تنها 183 هزار نفر از میان این تعداد از شهروندان خارجی به تاجیکستان با هدف جهانگردی آمده بودند.

آقای باباخان اف گفت، که تعداد جهانگردانی، که به تاجیکستان وارد می‌شوند، در سالهای اخیر پیوسته افزایش می‌یابد. بنا به اطلاع این منبع، در سال 2011 در مقایسه‌با سال قبلی 20 هزار جهانگرد بیشتر وارد این کشور شده است.

مسئولان کمیته می‌گویند، که نشر نقشه‌ها، دیسکها و کتابچه‌های راهنمای جهانگردی در تاجیکستان و توزیع آنها توسط سفارتخانه‌های این کشور در خارج و شرکت همه‌ساله شرکتهای جهانگردی تاجیکستان در نمایشگاههای جهانگردی از اقدامهای است، که برای جلب جهانگردان به کشور طی سالهای اخیر انجام شده است.

در سال گذشته نخستین آگهی تبلیغ جهانگردی در تاجیکستان توسط شبکه یور و-نیوز(Euronews ) پخش شده بود. اما گفته می‌شود، که به خاطر قیمت گران، این آگهی تیلیویزییونی برای مدت کوتاهی در روزهای جشن 20-سالگی استقلال تاجیکستان در یور و-نیوز پخش شده است.

با هدف جلب سرمایه‌گذاران و جهانگردان بیشتر به تاجیکستان دولت نظام دریافت ویزا برای شهروندان هشتاد کشور را چند سال پیش ساده کرده بود. شهروندان این کشورها می‌توانند ویزای خود را در بخش کنسولگری فرودگاه شهر دوشنبه دریافت کنند.

پس از فوروپاشی شوروی کشورهای منطقه، که برای سیاحان جهان "نامکشوف" باقی مانده بودند، گامهای زیادی برای جلب جهانگردان به کشورهایشان برداشتند.

در همین راستا دولت قرغیزستان به پارلمانش پیشنهاد کرده است، که "قانون در باره جهانگردی" این کشور را اصلاح کند. در طرح پیشنهادی آمده است، که نظام روادید برای اتباع کشورهایی، که درآمد سرانه در آنها نه کمتر از 7000 دلار است، باید لغو شود.

مجله واندیرلاست در سهفات خود در باره تاجیکستان نوشته است: "تاجیکستان کشوری در میان کشورهای آسیای میانه‌، چین و افغانستان بوده دارای مناظر کوهستانی پررنگ و از زیباترین جاده‌ها می‌باشد."

مجله می‌فزاید: "هرچند این یکی از فقیرترین جماهیر سابق شوروی است، ولی برای جهانگردان تجربه خوب جهانگردی می‌آموزد و موضعهای زیبا و قله‌های عظیم را پیشکش می‌کند."

به گفتة متخصصان عرصه جهانگردی، اکثر جهانگردانی را، که به تاجیکستان سفر می‌کنند، کهنوردان و شکارچیها تشکیل می‌دهند.

بنا به اطلاع کمیته جوانان، ورزش و جهانگردی تاجیکستان، تا سال 2010 در این کشور 186 شرکت خصوصی کهنوردی ثبت نام شده بود، ولی در اوایل آن سال "به دلیل فعال نبودن و یا نداشتن متخصصان" مجوز فعالیت از 99 شرکت بازخوانده شده بود.

شکار از پردرآمدترین نوع توریسم بوده است، زیرا قیمت سفر جهانگرد شکارچی حدود 20 هزار دلار است و مقامات در مجموع به درآمدهای احتمالی از بخش جهانگردی امید زیاد می‌بندند.

اما متخصصان و جهانگردان می‌گویند واقعیت این است، که برای به منطقه جهانگردی تبدیل دادن تاجیکستان کارهای زیادی باید در زمینه تأمین زیربناها، ترمیم و بنیاد راهها و تأمین شرایط ضروری بهداری برای جهانگردان، کهنوردان و شکارچیان انجام یابد.

این در حالیست، که اخیراً سازمان بین‌المللی جانوران و گیاهان (Fauna and flora international) با انتشار بیانیه ای خبر داده است، که مسئولان این سازمان در نتیجه عملی ساختن طرحی منحصر به فرد در منطقه موسوم به زارکول در نزدیکی مرز تاجیکستان با افغانستان توانسته‌اند عکسهای چند گونه از پلنگ برفی را بگیرند.





:: برچسب‌ها: هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 492
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: